Miksi ottaa toimitilauudistukseen mukaan suunnittelija?

18.05.2020 | TOIMITILAT | 0 Kommenttia

Sisustaminen on paljon muutakin kuin pintamateriaalien tai huonekalujen valitsemista. Se on myös rakentamista, vaikkei se ehkä ole ensimmäinen asia, joka sisustamisesta tulee mieleen. Kuten moni minua kauemmin seuranneista tietääkin, oli isäni ammatiltaan kirvesmies. Vaikka opin jo nuorena rakentamisen kulmakivet, olin kuitenkin se, joka piti sahanpurun sijaan kauniista tapeteista, väreistä ja muodoista. Siksi minusta tuli kirvesnaisen sijaan toimivien ja harmonisten tilojen suunnittelija.

Läpi elämäni olen rakennusprojektien aikana oppinut miettimään, kuinka erilaiset sisustusratkaisut voisi toteuttaa rakennusteknisesti. Esteettisten tilojen suunnittelu on helppoa paperilla, mutta monelle haastetta tuo se, kuinka kauniit ideat voisi toteuttaa rakennusteknisesti järkevällä tavalla. Tämä kun vaikuttaa niin tilan toimivuuteen kuin ratkaisujen kestävyyteenkin. Taustani vuoksi minulle on työssäni luontevaa kuunnella asiakkaiden visioita ja lähteä sitten miettimään, kuinka ne voisi toteuttaa mahdollisimman hyvin.

Ymmärrys rakentamisesta tuo tehokkuutta

Ymmärrys ja kokemus rakentamisesta yhdistyy meillä DESIGN BY HANNA K. & CO:ssa sujuvasti suunnitteluosaamiseen, mikä mahdollistaa esteettisten ratkaisujen luomisen järkevästi ja kustannustehokkaasti. Moni kallis kompastuskivi voidaan välttää jo suunnitteluvaiheessa, kun käydään läpi haluttujen ratkaisujen teknisiä toteutusmahdollisuuksia. Lopputuloksena on yrityksen ilmeeseen sopivat raikkaat, viihtyisät, edustavat ja ennen kaikkea toimivat tilat.

Olen huomannut asiakkaiden kanssa keskustellessa, että jos lähtee itse järjestämään oman toimitilan uudistusprojektia, voi törmätä sen eri vaiheissa yllättäen kielimuuriin. Rakennus- ja sisustusalan termit saattavat olla epäselviä, eikä tiedetä, mihin asioihin tulisi tarttua ja mitkä priorisoida. Me puhumme suunnittelijoina samaa kieltä rakentajien, urakoitsijoiden, arkkitehtien ja muiden projektissa mukanaolevien tahojen kanssa.

Yhteinen kieli ja molemminpuolinen ymmärrys on tärkeää, sillä väärinymmärrykset ja kommunikaatio-ongelmat saattavat tulla asiakkaalle pahimmassa tapauksessa kalliiksi. Lisäksi projektin loppuvaiheessa voi tulla ikäviä yllätyksiä, kun lopputulos ei vastaakaan omaa visiota. Usein olenkin huomannut olevani ikään kuin tulkki projektin eri toimijoiden välillä. On tärkeää, että projektilla on yksi selkeä johtaja, joka tietää ja ymmärtää kaikkien osapuolten näkökulmat. 

Pallotellaan yhdessä paras lopputulos

Minulle on aina ollut tärkeää kuunnella aidosti asiakasta, ja tämän arvon olen halunnut jakaa eteenpäin myös koko tiimillemme. Meillä onkin luonteva tapa pallotella ja suunnitella asioita yhdessä asiakkaan kanssa, mutta kyky sanoa myös rohkeasti oma ammatillinen mielipiteemme siitä, kuinka jokin asia kannattaa toteuttaa. Voimme yhdistellä vanhaa ja uutta tai tehdä kaiken alusta saakka uusiksi.

Kustannustehokkuus on tärkeä osa suunnitteluprosessia, sillä tärkeintä on löytää asiakkaan tarpeisiin sopivat ratkaisut sovitun budjetin rajoissa. Aina hyvän ei tarvitse olla luksusta, eikä hinta määrää sitä, kuinka toimiva tuote on tilassa. Säästöjä syntyy myös silloin, kun tilasta tehdään kerralla asiakkaan tarpeisiin toimiva. Tällöin vikaostot loppuvat, kun kaikki tilassa sopii yhteen ja on tarpeen mukaan muunneltavissa helposti. Pyrimme hyödyntämään mahdollisuuksien mukaan uudessa suunnitelmassa jo tilassa olevia elementtejä, mikä säästää osaltaan myös kustannuksia.

Asiakkaan kuunteleminen on mielestäni tärkeää myös sen vuoksi, että asiakas on oman alansa ja brändinsä paras asiantuntija. Toimitilojen tulisi aina viestiä yrityksen brändistä, joten on luontevaa, että asiakas saa olla mukana ideoimassa ja tuomassa oman panoksensa siihen, kuinka brändiä tuodaan esiin toimitiloissa. Toimitilan pitää tuntua omalta ja kotoisalta, jotta siellä on mukava tehdä töitä. Tätä tunnetta on vaikea saavuttaa, jos asiakasta ei kuunnella.

Kuten huomaat, ulkopuolisen suunnittelijan mukaan ottaminen tuo monia etuja toimitilauudistuksen toteutukseen. Uudenlaisten ja innovatiivisten ideoiden lisäksi säästät aikaa, rahaa ja hermoja. Lisäksi lopputuloksesta tulee usein kerralla toivotunlainen. Toimitiloilla on tärkeä osa yrityksen brändin viestinnässä, joten niiden merkitystä ei kannata vähätellä. Lue lisää aiemmasta postauksestani: Vastaavatko yrityksesi toimitilat brändiäsi?

Kuinka teillä on järjestetyt toimitilojen uudistusprojektit: omin voimin vai ulkoisen suunnittelijan avulla?

Kirjoittaja: Hanna K.

Haaveilin sisustussuunnittelijan urasta pienestä pitäen, ja kuulemani mukaan olin jo kaksivuotiaana vasara kädessä lapsuudenkotini rakennustyömaalla. Työelämä vei aikuisena viestinnän ja markkinoinnin pariin, kunnes äitiyslomani aikana ajatus unelman toteuttamisesta kypsyi.

Ryhdyin rohkeasti tuumasta toimeen: kaikki lähti liikkeelle juuri tästä blogista, jota nyt luet! Aloitin pienestä, mutta huomasin pian, että kysyntää palveluilleni löytyi ja perustin osakeyhtiön.

Blogista voit lukea ajatuksiani sisustamisesta, yrittäjyydestä ja muista työhöni liittyvistä aihepiireistä!