Vastaavatko yrityksesi toimitilat brändiäsi?

06.05.2020 | TOIMITILAT | 0 Kommenttia

Oletko koskaan pysähtynyt miettimään, millainen olo sinulle tulee, kun astut tietynlaiseen tilaan? Värit, muodot, tuoksut, äänet ja muut aistien kautta kokemasi ärsykkeet luovat välittömästi, ja usein tiedostamatta, mielikuvia. Luotatko, epäröitkö, innostutko vai juoksetko karkuun? Yrityksen toimitilojen sisustusratkaisuilla on suuri merkitys – joskus ehkä jopa suurempi kuin osaamme ajatellakaan.

Yksinyrittäjälle voi hyvin riittää kotitoimisto tai työskentely kahvilassa, mutta kunnollisen toimitilan etsimistä on syytä harkita viimeistään asiakastapaamisten lisääntyessä ja mahdollisten työntekijöiden tai yhtiökumppaneiden astuessa mukaan kuvioihin. Isommissa yrityksissä on yleensä jonkinlaiset toimitilat, mutta niiden tilasuunnittelu ja sisustusratkaisut eivät aina saa ansaitsemaansa huomiota.

Toimitila tukee yrityksen brändiä

Toimitila on iso osa yrityksen imagoa ja mielikuvaa, jonka asiakas yrityksestä saa. On tärkeää luoda sellaiset toimitilat, jotka tukevat toivottua imagoa ja luovat positiivisia mielikuvia. Yrityskuvaan vaikuttavat toimitilojen sisustuksen lisäksi pihojen, kulkuväylien ja sisäänkäyntien siisteys. On tärkeä huolehtia, että yrityksen työntekijöillä on ajantasaiset ja toimivat työvälineet ja -varusteet, sillä myös niillä on osansa brändimielikuvassa. Kaikki visuaalinen viestii sekä tietoisesti että tiedostamatta yrityksestä, ja jokaisen osa-alueen tulisikin lunastaa omalta osaltaan brändilupaus. Tästä syystä meillä DESIGN BY HANNA K. & CO:lla on toimitilojen suunnittelussa aina inspiraation lähteenä yrityksen brändi ja ilme.

Ideaalitilanne yritykselle muodostuu silloin, kun pääsemme suunnitteluun mukaan heti tilauudistuksen alussa. Näin voidaan ennakoida asioita, joita on jälkikäteen kallista ja työlästä lähteä muuttamaan. Osaamme huomioida mahdolliset sudenkuopat ja ehdottaa innovatiivisia ratkaisuja, joilla tiloista saadaan koko potentiaali irti. Meidän ammattitaitoamme on yhdistää asiakkaan toiveet ja toimivat ratkaisut järkeväksi kokonaisuudeksi.

Visuaalisuus on todella tärkeä osa suunnittelua, mutta on hyvä pohtia sisustuksellisia ratkaisuja erityisesti käytännön kannalta. Alla muutamia pohtimisen arvoisia asioita:

  • Kuinka monta henkilöä tiloissa tulee työskentelemään?
  • Onko yrityksellä jotain työtehtäviä, jotka vaativat erityistä huomiota tilasuunnittelun kannalta?
  • Tarvitaanko neuvottelutiloja, hiljaisia tiloja, taukotiloja tai ideointitiloja?

Hyvällä tilasuunnittelulla toimitilan neliöt voidaan käyttää mahdollisimman tehokkaasti hyödyksi ja välttyä epäkäytännöllisiltä valinnoilta.

Herättävätkö toimitilasi tunteita?

Voit herättää asiakkaassa positiivisen fiiliksen ja edistää kaupantekoa panostamalla toimitilojen tilasuunnitteluun, sisustusratkaisuihin ja materiaalivalintoihin. Kommunikaatio ja kanssakäyminen on helpompaa, kun asiakas kokee heti ovesta sisään astuttuaan olonsa mukavaksi ja tervetulleeksi.

Toimitilojen ilmeellä voidaan tehdä pienestä yrityksestä suuren oloinen ja vahvistaa mielikuvaa ammattitaidosta. Tämän arvo korostuu etenkin silloin, kun toimitaan kansainvälisten asiakkaiden kanssa. Maailmalta tulleet vierailijat ovat nähneet monenlaista toimistoa – varmista, että omasi jättää positiivisen mielikuvan. Vastaavasti iso ja menestyvä yritys voi näyttää todellista osaamistasoaan heikommalta, jos toimitilat ovat ankeat. Kaikki on kiinni mielikuvista, joita ensikohtaaminen herättää.

Millä mallilla sinun yrityksesi tai työpaikkasi toimitilat ovat juuri nyt?

Kirjoittaja: Hanna K.

Haaveilin sisustussuunnittelijan urasta pienestä pitäen, ja kuulemani mukaan olin jo kaksivuotiaana vasara kädessä lapsuudenkotini rakennustyömaalla. Työelämä vei aikuisena viestinnän ja markkinoinnin pariin, kunnes äitiyslomani aikana ajatus unelman toteuttamisesta kypsyi.

Ryhdyin rohkeasti tuumasta toimeen: kaikki lähti liikkeelle juuri tästä blogista, jota nyt luet! Aloitin pienestä, mutta huomasin pian, että kysyntää palveluilleni löytyi ja perustin osakeyhtiön.

Blogista voit lukea ajatuksiani sisustamisesta, yrittäjyydestä ja muista työhöni liittyvistä aihepiireistä!